01 02 03 Leyla Fashion, mama, beauty en Japan blogger / vlogger: Uit eten met voedsel allergie en coeliakie 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Uit eten met voedsel allergie en coeliakie

34











Check, check, dubbel check.. als we uit eten gaan moet ik alert blijven en alles na vragen. Hoe ik hiermee om ga? Lees verder...
Onlangs waren we met vrienden ongepland naar een andere restaurant gegaan,
omdat degene waar ik heen wilde geen reserveringen aan nam en toen we binnen stapte was het vol.
Vervolgens zijn we naar een ander restaurant gegaan.
Op de menu kaart stond gelukkig wel dat er rekening gehouden kan worden met allergieën.
Dus enigszins opgelucht neem ik plaats aan tafel.
Ik zelf heb coeliakie, dat betekend dat ik geen gluten mag, dit is geen allergie, maar een auto immuun ziekte.
Mijn lichaam valt mijn darmwand aan, waardoor deze beschadigd raakt.
De symptomen volgen vaak al na een half uur als ik er iets van binnen heb gekregen (ook al zou het een mini kruimel zijn)
en meestal ben ik dan 3 dagen er ziek van. Er zijn mensen die vervolgens een hele week of zelfs een maand last blijven houden van klachten. Het is dus echt een serieuze ziekte, waar voorzichtig mee omgegaan moet worden.
Mijn zoontje Danny heeft koemelk allergie, die wel al iets minder heftig aan het worden is.
Hooguit krijgt hij buikpijn en een paar uur later diarree en vaak is dit wel na een dag over.

Terug komend op het restaurant bezoek..
Inmiddels hebben we wat te drinken en de kaart en heb ik al verteld dat ik geen gluten mag en de twee kindjes aan tafel
geen koemelk, zijn vriendje mag het toevallig ook niet.
Vervolgens word er op tafel een mandje met brood op tafel gezet en roomboter.
De ober heeft geen idee of er melk in het brood zit en heeft niks voor mij.
Ik spreek hem erop aan en hij gaat navraag doen in de keuken.
Hij komt terug met een bordje koud glutenvrij brood, over de melk heeft hij nog steeds geen antwoord.
Ik besluit het daarbij te laten en de gok te nemen dat meestal het glutenvrije brood koemelk vrij is.
De kindjes zaten echt te wachten om iets te kunnen eten en nu konden ze alvast iets knabbelen.

Ik besluit niet moeilijk te doen en voor mezelf een hoofdgerecht te bestellen met alleen een voorkeur voor
een soort vis, normaal eet ik ook geen koemelk, maar ik wilde het niet te lastig maken.
Voor de kindjes bestelde we een hoofd gerecht die we in tweeën lieten delen en die dan koemelk vrij was.

Uiteindelijk werden de hoofdgerechten netjes afgeleverd en was het ook echt gluten en koemelk vrij.
Ikzelf kreeg een risotto met een kaassaus, die ik wel heel erg lekker vond.
Maar een volgende keer doe ik het maar niet meer, want een dag later zat ik meteen helemaal onder de acne.
Toen alles op was wilde we eigenlijk al vertrekken, maar toen kwam er nog een verrassing uit de keuken.
4 ijsjes ( we waren met 4 volwassenen en twee kindjes) , oke leuk denk ik..
Maar toch vraag ik nog even wat er in het ijs zit, de ober gaat terug naar de keuken en komt terug met de
boodschap dat er gluten en koemelk in zit... Lekker handig hoor!
Ik mag het niet en je zet IJS voor de neus van twee kindjes die het niet mogen hebben!
Danny kon ik prima afleiden, maar zijn vriendje was het daar niet mee eens en wou het hoe dan ook eten.
Ik heb echt het idee dat de keuken onze allergieën dan eigenlijk niet zo serieus nam en misschien dacht
dat we als "dieet" zo aten. 

Helaas merk ik dit echt heel vaak. Mensen die zeggen, probeer het toch even of 1 hapje kan toch wel...
NEE! Dat kan niet! We worden er ziek van, de één wat erger als de ander, maar dat wil je toch sowieso niet?

In mijn volgende blog ga ik wat handige tips vertellen wat betreft gluten en koemelk vrij eten.
Ik krijg er zo vaak vragen over omdat andere mama's er achter komen dat hun kindje koemelk allergie of coeliakie heeft.
Dan kan ik het net zo goed in een blog schrijven en kan ik in de toekomst gewoon hierheen linken.

Heeft iemand in jou gezin een voedsel allergie of misschien coeliakie?
~Leyla
www.facebook.com/leylafashion

Labels: ,

35 36 37 38